loading...

سبك زندگي

مطالب روانشناسي

بازدید : 384
11 زمان : 1399:2

بيشتر افراد معتقدند كه روابط ميان زوج‌ها و به طور كلي مديريت روابط عاطفي، كار سخت و دشواري است. هر چند كه ساختن روابط سالم و شاد كمي دشوار است اما اگر ابزارهاي اين ساخت و ساز را بدانيد با مشكل رو به رو نخواهيد شد. براي ساختن روابط مثبت بايد اين جمله را به خوبي به خاطر بسپاريد: «مديريت روابط عاطفي ميان زوج‌ها، سخت و دشوار نيست؛ آدم‌هاي درون رابطه هستند كه آن را سخت مي‌كنند». اگر دوست داريد كه مانند زوج‌هاي خوشحال و شاد زندگي كنيد، تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

آيا مديريت روابط ميان زوج‌ها واقعا كار سختي است؟

اگر فكر كنيد مديريت روابط به طور كلي و براي همه زوج‌ها كار دشواري است، در واقع با يك عبارت كلي، همه افراد را زير يك پرچم مي‌بريد كه كار كاملا اشتباهي است. به عبارت ديگر، اين عقيده كه قرار گرفتن در يك رابطه سخت و دشوار است، شما را به اين باور مي‌رساند كه اگر وارد يك رابطه عاطفي شويد، براي بهبود اوضاع بايد به سراغ راه حل برويد. يعني به صورت پيش‌فرض، فكر مي‌كنيد كه تمام روابط سخت و دشوارند.

اما اگر قبول كنيد كه روابط عاطفي، به صورت ذاتي سخت و دشوار نيست و اين آدم‌ها هستند كه آن را سخت مي‌كنند، اوضاع كاملا فرق خواهد كرد. واقعيت اين است كه تمام انسان‌ها داراي نواقصي هستند. هيچ‌كس كامل نيست. همه داراي ترس‌ها و نگراني‌هايي هستند و بديهي است كه آنها را وارد رابطه‌شان نيز مي‌كنند. هر چند كه اين حقيقت دارد و ما انسان‌هاي كاملي نيستيم اما دليلي بر تلاش نكردن براي تغيير وجود ندارد. همه ما مي‌توانيم، خود را تغيير بدهيم و روابط‌مان را زيبا و پر از شادي كنيم.

شايد شما هم در زندگي خود با زوج هاي موفق و شاد رو به رو بوده‌ايد و از خود پرسيده‌ايد كه چطور به اين خوبي وآرامش در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند يا آنها چه كارهايي انجام مي‌دهند كه بقيه بلد نيستند. شايد هم اصلا زوجي خوشبخت و شاد در دور و اطراف خود نمي‌بينيد. در هر حال، حتما دوست داريد كه با راز زوج‌هاي خوشبخت براي شادي آشنا شويد.

داشتن رابطه‌اي شاد، آن‌قدرها هم سخت نيست. زوج‌هاي راضي و خوشحال، به انجام كارهاي ساده‌اي پاي‌بند هستند كه شما هم مي‌توانيد ياد بگيريد و انجام بدهيد. فقط كافي است، حواس‌تان را جمع كنيد و شاد بودن را از صميم قلب بخواهيد و مهم‌تر از آن، براي شريك عاطفي‌تان هم شادي و رضايت بخواهيد.

در ادامه اين مقاله از راه‌كارهاي جادويي شادي و رضايت ميان زوج‌هاي خوشبخت، براي‌تان گفته‌ايم:

۱. حرف زدن باهم و گوش دادن به يكديگر

اين پيشنهاد ساده به نظر مي‌رسد، اين طور نيست؟ بگذاريد، شفاف‌تر صحبت كنيم. اگر قرار باشد كه با شريك زندگي و يارتان به اندازه كافي حرف نزنيد يا وقتي را براي شنيدن و گفتگو با هم نگذاريد پس چرا ازدواج كرده‌ايد؟ وقتي دوست نداريد با كسي وارد صحبت و گفتگو شويد، چطور مي‌توانيد با هم زندگي كنيد و روابط خوبي داشته باشيد؟

اين روزها، كمبود گفتگو و گوش كردن زوج‌ها به يكديگر بسيار زياد شده است. هر يك از طرفين، بيشتر اوقات خود را با گشت و گذار در دنياي مجازي يا وسايل الكترونيكي مختلف سپري مي‌كند. انگار اين روزها، رابطه و پيوند ميان افراد با تلفن‌هاي همراه، تبلت‌ها، بازي‌هاي رايانه‌اي و… محكم‌تر و جدانشدني‌تر از پيوندشان با شريك عاطفي و يارشان است.

اگر دوست داريد كه در اين دسته از زوج‌ها قرار نگيريد بايد بيشتر با هم حرف بزنيد، به حرف هم گوش كنيد و يادتان باشد كه شنيدن حرف‌هاي هم وقتي اثرگذار است كه با تمام قلب و مغزتان به هم توجه كنيد

۲. حفظ ارتباط با هم در طول روز

زوج در حال غذا خوردن - زوج هاي خوشحال

برخي از زوج‌ها در زماني كه كنار يكديگر هستند، رابطه خوب و شادي دارند، كاملا هم را درك مي‌كنند و همه چيز ايده‌آل است اما در زمان‌هايي كه يكديگر را نمي‌بينند، اوضاع متفاوت مي‌شود و مانند دو غريبه هيچ خبري از هم نمي‌گيرند. شايد چنين رفتاري، عادي به نظر برسد و فكر كنيد كه خبر گرفتن مدام از يكديگر در طول روز لزومي ندارد اما سخت در اشتباه هستيد.

نداشتن ارتباط در طول روز با هم مانع از خلق و تداوم ارتباط روزانه مي‌شود. لازم نيست، وقتي سر كار مي‌رويد، دو تا سه ساعت را با تلفن با همسرتان صحبت كنيد. اما با يك پيام كوتاه با مضاميني مانند: «چه كار مي‌كني؟»، «دوستت دارم» يا «من به تو فكر مي‌كنم» مي‌توانيد ارتباط و علاقه‌تان را بهتر و زيباتر حفظ كنيد.

۳. انجام فعاليت‌هاي مشترك

متأسفانه با گذشت زمان از زندگي مشترك، زوج‌ها اوقات كمتري را با هم مي‌گذرانند و ديگر انگار، زندگي مشترك چندان هم مشترك نمي‌ماند. زير يك سقف بودن به معناي داشتن زندگي مشترك نيست، هست؟ مثلا، بيشتر مردان براي خود «غار تنهايي» يا پاتوقي دنج درست مي‌كنند و بيشتر اوقات‌شان را در آن مي‌گذرانند. شايد در ظاهر، چنين كاري جالب به نظر برسد اما در واقعيت، چه چيزي از آن دريافت مي‌شود؟

داشتن يك غار تنهايي به اين معناست كه فرد دوست دارد، تنها باشد و به حال خودش رها شود. يعني نمي‌خواهد كه شريك زندگي‌اش او را آزار بدهد و از او فاصله گرفته است. چنين چيزي در زندگي مشترك قابل قبول نيست.

زوج‌هاي خوشحال و راضي، زوج‌هايي هستند كه با هم برنامه‌هاي مشتركي دارند. منظور از اينكه با هم فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مشترك داشته باشيد، اين نيست كه در هفت روز هفته و به طور شبانه‌روزي با هم اوقات‌تان را بگذرانيد. بلكه منظور اين است كه براي با هم بودن وقت بگذاريد و هم را فراموش نكنيد.

۴. شكرگزاري و سپاس‌گزار بودن

هر چقدر بر اهميت شكرگزاري تأكيد كنيم باز هم كم است. واقعيت اين است كه انسان‌ها فراموش‌كار هستند. آنها يادشان مي‌رود كه چه نعمت‌هاي ريز و درشتي در زندگي دارند؛ سقفي كه بالاي سر دارند، غذا و سلامتي و گاهي حتي فراموش مي‌كنند كه عزيزان‌شان را چقدر دوست دارند و وجود آنها را از ياد مي‌برند.

در زندگي مشترك بايد همواره اهميت شكرگزاري و سپاس‌گزار بودن را به خاطر بسپاريد. براي مثال، اگر همسرتان هر شب براي‌تان غذا آماده مي‌كند هر شب و هر بار با يك قدرداني كلامي، حس سپاس‌گزاري خود را به او ابراز كنيد. همه دوست دارند كه درك شوند و مورد تقدير قرار گيرند. به خصوص براي كارهايي كه هر روز تكرار مي‌شوند و به تدريج ارزش‌شان به هاله فراموشي سپرده مي‌شود، سپاس‌گزار بودن از اهميت زيادي برخوردار است.

۵. گفتن جملات و عبارت شيرين به هم و درباره يكديگر

بيشتر افراد دوست دارند كه از آنها تعريف شود. برخي هم چنين ميل و علاقه‌اي ندارند اما حتي آنها هم در اعماق قلب‌شان دوست دارند كه احساس خوبي نسبت به خودشان داشته باشند. با در نظر داشتن اين نكته، بدانيد كه با جملات ساده‌اي مانند «چقدر زيبايي!» يا «با اين لباس، فوق‌العاده جذاب شده‌اي!» مي‌توانيد، يارتان را شاد و خوشحال كنيد.

جملات مثبت فقط منحصر به تعريف از يكديگر نمي‌شوند. با انواع جملات دوست‌داشتني و مثبت هم را خوشحال كنيد. مثلا اگر همسرتان اهل ورزش و زندگي سالم است به او بگوييد كه اين پشتكار و دقتي كه در اين زمينه به خرج مي‌دهد، براي‌تان ستودني است.

۶. قرار دادن نيازهاي همسر در اولويت يا در كنار خواسته‌هاي خود

زوچ مسن

اين روزها در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه خودپسندي و خودشيفتگي در آن موج مي‌زند. واژه «من»، غالب‌ترين واژه اين روزهاست و همه در هر چيزي در پِي منافع شخصي خود هستند. در واقع، انسان‌هاي اين روز و روزگار دوست دارند از هر چيزي نفع شخصي ببرند و از ديگران بهتر باشند.

متأسفانه، چنين رويكردهايي در زندگي مشترك بسيار مخرب است. اگر در يك رابطه به دنبال چيزهايي باشيد كه مي‌توانيد به نفع خود به دست آوريد، طرف مقابل‌تان را فراموش خواهيد كرد. در اين صورت به نيازهاي او بي‌توجه مي‌شويد و فقط خود را در نظر خواهيد داشت. چنين چيزي در زندگي مشترك به بن‌بست مي‌خورد زيرا به تدريج و در طول زمان احساس خشم و نفرت به وجود مي‌آيد.

۷. تلاش براي ساختن زندگي بهتر براي يكديگر

در يك رابطه بايد تمركز و تلاش‌تان را از كسب دستاوردها و منافع شخصي به مسيري ديگر تغيير بدهيد و ببينيد كه چگونه مي‌توانيد زندگي بهتري براي همسر و همراه‌تان بسازيد.

زماني كه شما براي رسيدن به آرامش بيشتر در زندگي همسرتان تلاش مي‌كنيد، او نيز متقابلا در تلاش خواهد بود تا زندگي بهتري براي شما فراهم كند. اين تبادل انرژي و تلاش دوسويه براي بهبود زندگي بسيار مفيد است. انسان‌ها به طور ذاتي به كسي كه براي‌شان كارهاي مثبت انجام مي‌دهد و به آنها لطف دارد، محبت نشان مي‌دهند.

۸. بخشش يكديگر

هيچ‌كس كامل نيست. حتي شما دوست عزيز! بايد بپذيريم كه كمال در ميان انسان‌ها وجود ندارد. بنابراين، زوج‌هاي خوشحال به اين دليل خوشبخت هستند كه مي‌دانند هيچ‌يك، بي‌عيب و نقص نيستند و مي‌توانند يكديگر را عليرغم اشكالات و نواقصي كه دارند به خوبي دوست داشته باشند و هم را به خاطر اشتباهات و نواقص خود مي‌بخشند.

بخشش در رابطه، طيف وسيعي از موضوعات را در برمي‌گيرد. براي مثال، همسران مي‌توانند خيانت ديگري را ببخشند يا موضوع ساده‌اي مانند ترك كردن جوراب‌هاي كثيف در گوشه اتاق را. در هر حال، بخشش، اساس و بنياد زندگي مشترك است.

۹. برقراري رابطه عاشقانه با هم

براي داشتن يك زندگي مشترك خوش و شاد بايد طراوت رابطه عاشقانه را حفظ كنيد. زوج‌هاي بسياري بعد از گذشت زمان از اوايل رابطه، عاشقانه‌هاي خود را فراموش مي‌كنند. داشتن روابط عاشقانه زوج‌ها، بخش مهمي از ساختن زندگي مشترك شاد و سالم است. زندگي مشترك و عاشقي مانند يك گياه است. اگر به آن آب داده نشود، پژمرده و خراب مي‌شود.

هميشه با همسرتان در برقراري روابط عاشقانه تلاش كنيد. روزهاي نخست رابطه را به ياد بياوريد و مانند همان روزها با هم رفتار كنيد. مانند همان روزهاي نخست با هم به گردش برويد و جملات عاشقانه رد و بدل كنيد. زنده نگه داشتنعشق در شادي و خوشبختي زوج‌ها اهميت زيادي دارد. زندگي مشترك بدون دلبري‌هاي عاشقانه مانند زندگي كردن با يك هم‌اتاقي يا خواهر/برادر است. شما از يك زندگي مشترك، چنين چيزي مي‌خواهيد؟

۱۰. برقراري روابط فيزيكي و لمس كردن يكديگر

زوج شاد

لمس كردن يكديگر فقط در روابط جسماني وجود ندارد. البته برقراري روابط فيزيكي هم بخشي از عشق و علاقه است اما تمام ماجرا نيست. در زمينه روابط جسمي هم يادتان باشد كه افراد داراي تمايلات و خواسته‌هاي متفاوتي هستند. زوج‌هاي خوشحال معمولا در اين زمينه مشكلي ندارند. زيرا يا به هم شباهت دارند يا در اين زمينه به توافقاتي رسيده‌اند.

برقراري ارتباطات غيرجنسي هم در روابط فيزيكي زوج‌ها بسيار حائز اهميت است. مثلا در آغوش كشيدن يكديگر، بوسيدن، دست يكديگر را گرفتن و… هم نقش مهمي در گرم شدن روابط دارد. اين تماس‌هاي جسمي باعث مي‌شود از نظر احساسي هم به يكديگر متصل شويد.

منبع : https://www.chetor.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 257
  • بازدید کلی : 8009
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی